کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خشم عربستان از نزدیکی روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران

ایسنا , 18 آذر 1392 ساعت 13:38

روزنامه‌ی الوطن از بروز اختلافات میان کشورهای عربی بر سر ارتباط با ایران خبر داد.


به گزارش جهان بین، این روزنامه‌ی عربی در گزارشی با عنوان "کشورهای حوزه خلیج فارس از دور عربستان پراکنده شده و دور ایران جمع می‌شوند" نوشت: به دنبال نزدیک شدن‌های غافلگیرانه برخی کشورهای منطقه به ایران، اختلافات میان برخی کشورهای حوزه خلیج (فارس) علنی شده است و این چیزی است که به شدت عربستان را که پیش از این از توافق اخیر میان ایران و غرب غافلگیر شده بود، عصبانی کرده است توافقی که به نظر می‌رسد در مسقط، پایتخت عمان طباخی شده و این کشور میزبان مذاکرات سری چند ماهه آن بوده است.

بعد از گذشت چند روز از امضای توافق (ژنو) به شکل غافلگیرانه‌ای روابط میان ایران و امارات با وجود مشکل دو کشور بر سر جزایر سه‌گانه، رو به شکوفایی نهاد، تحولی که برای عربستانی‌ها که ایران را دشمن اول و بزرگ در منطقه می‌دانند، ناخوشایند است.

در این گزارش آمده است: این در حالی است که روابط میان ایران و امارات که از ساله‌های طولانی شاهد رشدی نبوده، با یک نوع نزدیکی همراه است و این نشان می‌دهد که توافق ایران و غرب ثمره میانجیگری عمان بوده است. از این رو حالا عربستان سعی می‌کند تا ایده تشکیل اتحادیه کشورهای حوزه خلیج (فارس) را که قبلا با شکست مواجه بوده، مطرح کند و شروع کرده تا این مساله را جزو مسایل اصلی نشست سران کشورهای حوزه خلیج (فارس) که قرار است فردا در کویت برگزار شود، قرار دهد.

البته غافلگیری دیگر از سوی پادشاهی عمان بوده که در پاسخ به این ایده عربستان اعلام کرده است، با آن مخالف است. یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان گفت: ما مخالف این اتحادیه‌ام و اگر پنج کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج (فارس) یعنی (عربستان، کویت، قطر، بحرین و امارات) بخواهند چنین اتحادیه‌ای را تشکیل دهند، ما به آسانی از شورای همکاری خلیج (فارس) خارج خواهیم شد.

ناظران بر این عقیده‌اند که عربستان وقتی دریافت، توافق ایران و غرب نتیجه مذاکرات ماراتنی در مسقط و بدون اطلاع ریاض بوده است، بسیار عصبانی شده است. علاوه بر آن نزدیکی روابط میان ایران و امارات هم از مسایلی است که عربستان را بسیار خشمگین کرده است از این رو زنده کردن بحث تشکیل اتحادیه کشورهای حوزه خلیج (فارس) بیانگر تلاش عربستان برای سیطره دوباره بر کشورهای عضو خلیج (فارس) است که از حیطه نفوذ آن خارج شده‌اند.

انتهای خبر/




جهانبین,ایران,امارات,عمان,دوست,دوستی,نزدیکی,کشورهای,خلیج,فارس,خشم,خشمگین,عربستان,سیطره,تسلط


کد مطلب: 10870

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/10870/خشم-عربستان-نزدیکی-روابط-کشورهای-حوزه-خلیج-فارس-ایران

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir